„Iisus, bine ai venit!”: Diana Topan a lansat videoclipul unei colinde deosebite - 12 minute în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Credința și statornicia aduc vindecare – meditație la Duminica a 27-a după Rusalii - 44 minute în urmă
Târgu Lăpuș găzduiește ediția a VIII-a a competiției „December Run” - 54 minute în urmă
SUA redefinește relația cu Europa - 54 minute în urmă
A fost hramul Parohiei „Sfântul Nicolae” din Baia Mare - 1 oră în urmă
Maramureșeanca Alisia Boiciuc, în elita handbalului mondial - 3 ore în urmă
Vacek – proză de Marian Ilea (XXI) - 6 ore în urmă
„De Moș Nicolae”: Glasuri curate de copii au umplut Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 7 ore în urmă
Dominic Fritz și „bugetul curcubeu” - 8 ore în urmă
Sorana Cîrstea se retrage din tenis - 8 ore în urmă
Aghiasma de la Bobotează se poate consuma dimineața, pe stomacul gol, timp de opt zile
Cu prilejul sărbătorii Botezului Domnului, azi, 6 ianuarie, Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului a săvârșit Sfânta Liturghie, după care a oficiat Sfințirea cea Mare a Apei (Aghiasma Mare) la Catedrală Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare.
Părinții slujitori și ostenitorii Catedralei Episcopale au pus la dispoziția credincioşilor Aghiasma Mare în peste 10.000 de sticle.
Apa sfințită cu ocazia Slăvitului Praznic al Botezului Domnului nostru Iisus Hristos are daruri şi puteri tămăduitoare şi simţitoare. Efectele Aghiasmei mari le arată însăşi rânduiala slujbei, îndeosebi textul ecteniei şi al rugăciunii de sfinţire: „Şi-i dă ei harul izbăvirii şi binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toţi cei ce se vor stropi şi vor gusta dintr-însa să o aibă spre curăţirea sufletelor şi a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinţirea caselor şi spre tot folosul de trebuinţă…”
Aghiasma Mare se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămânând tot aşa de proaspătă, de curată şi de bună la gust ca atunci când a fost scoasă din izvor. O parte din ea se păstrează în Biserică, într-un vas anume (vasul de aghiasmă, numit şi aghiasmatar), şi e folosită de preot la o mulţime de slujbe (ierurgii). Cu dânsa preoţii stropesc casele credincioşilor şi pe cei ai casei, în ajunul Bobotezei.
Cu Aghiasma Mare se stropesc toate persoanele şi lucrurile care trebuie să fie exorcizate, curăţite şi binecuvântate sau sfinţite, ca de pildă, rânduiala la curăţirea fântânii spurcate, la vasul cel spurcat, la binecuvântarea şi sfinţirea prapurilor, la sfinţirea Crucii şi a troiţelor, a clopotului, a vaselor şi a veşmintelor bisericeşti ş.a.
Aghiasma Mare e folosită, de asemenea, de către arhiereu la sfinţirea bisericilor, a antimiselor, a Sfântului şi Marelui Mir ş.a. În casele credincioşilor, Aghiasma se păstrează la loc de cinste, în vase curate, în care se pune de obicei un fir de busuioc.
Se obişnuieşte să se guste din ea timp de 8 zile la rând mai ales de la Ajunul Bobotezei până la Odovania praznicului, adică până la 13 ianuarie inclusiv. Îndeosebi, cei opriţi de la împărtăşire se pot mângâia luând Aghiasmă şi apoi anafură.
Atunci când ne împărtăşim, Aghiasma se ia după Împărtăşanie, iar când luăm numai anafură, Aghiasma (apa sfințită) se ia înainte de anafură (pâine binecuvântată), pentru că sfințenia are întâietatea binecuvântării, informează Arhid. Adrian Dobreanu.















