Știința Explorări a obținut a doua victorie în campionat - în urmă
Exproprieri pe malul stâng al Râului Săsar la Baia Mare - 43 minute în urmă
Enteromix — noul vaccin anticancer rusesc - 1 oră în urmă
Locul 2 pe națiuni și 45 de medalii câștigate – rezultat excelent pentru Clubul Sportiv Știința – Dragonul Baia Mare la „Jaguar Open Mureș, Taekwon-do ITF Transilvania Championship” - 2 ore în urmă
Traseul autobuzului lui Moș Crăciun în Baia Mare - 2 ore în urmă
Ioana Rus și Simion Țofei – noii primari în Șieu și Poienile de sub Munte - 2 ore în urmă
Serbarea copiilor și tinerilor din Parohia Dumbrăvița – tradiție, emoție și credință mărturisită prin colind - 2 ore în urmă
Înfrângere acasă pentru CS Minaur - 2 ore în urmă
Concert aniversar „Theologos” – o seară înălțătoare la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 3 ore în urmă
Emblematicul Ștefan Hrușcă își serbează ziua de naștere, rămânând vocea inconfundabilă a colindului românesc - 4 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!















