Înfrângere pentru Știința Explorări în ultimul meci oficial din acest an - 7 ore în urmă
Despre adversara României din barajul pentru CM 2026 – o radiografie în cifre - 8 ore în urmă
„O jucărie pentru o bucurie”, un demers al CS Minaur - 9 ore în urmă
Remiză acasă pentru CSM Sighet cu prima clasată - 9 ore în urmă
Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 10 ore în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 11 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 11 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 12 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 12 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 12 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!
















