Modificări de program în Superligă, pentru sprijinirea naționalei la barajul pentru CM 2026 - 10 minute în urmă
Acțiuni ale polițiștilor pentru siguranța elevilor la Sighet - 48 minute în urmă
Investiții și proiecte de agrement în Tăuții Măgherăuș - 1 oră în urmă
Marea Britanie și Spania se luptă cu un val fără precedent de gripă mutantă - 2 ore în urmă
Este oficial – Taxele cresc masiv din 1 ianuarie 2026 - 2 ore în urmă
Acțiune de colectare a deșeurilor textile în Baia Mare - 3 ore în urmă
Locuri de muncă în Maramureș - 4 ore în urmă
Feeria de Crăciun la LPS Baia Mare – gimnastică ritmică și emoții de sărbători - 4 ore în urmă
Concert de colinde la Muzeul Județean de Mineralogie din Baia Mare - 5 ore în urmă
Colinde maramureșene la Gala Fanatik: Grupul Vocal Maramureș, coordonat de prof. Monica Șandor, în premieră în Capitală - 5 ore în urmă
Au apărut primele probleme legate de cărțile de identitate electronice
Peste 500.000 de cetăţeni români au primit deja noile cărţi de identitate electronice (CEI), care includ un cip cu date biometrice şi certificate digitale.
Cu toate acestea, numeroase instituţii publice — primării, direcţii de taxe şi impozite, bănci sau alte ghişee — nu dispun încă de echipamentele necesare pentru a citi aceste documente, ceea ce face ca titularii să se regăsească în practica instituţională ca şi cum nu ar exista.
Noile CEI pot fi utilizate pentru autentificare electronică, semnătură digitală şi acces la servicii online sau la ghişee, dar toate acestea presupun ca instituţia să aibă un cititor compatibil cu cipul documentului şi aplicația software specifică.
În lipsa acestui cititor, instituţia nu poate vedea datele stocate pe cip (adresa, certificatul digital, etc.), iar titularul trebuie să prezinte documente alternative sau nu poate fi validat în sistem.
Estimările publicate indică un necesar de aproximativ 40.000 de cititoare compatibile, pentru ca implementarea CEI să funcţioneze la nivel naţional în toate instituţiile publice şi în multe entităţi private.
De ce aşa de multe?
- Fiecare localitate (3.282 la nivel naţional) are cel puţin un ghişeu de evidenţă a persoanelor, plus alte servicii locale.
- Spitale și clinici, cabinete medicale, bănci, birouri notariale — toate ar avea nevoie de echipamente.
- Dacă includem firmele medii şi mari, hoteluri, aeroporturi, operatori utilităţi şi alte puncte de verificare a identităţii, cifra ajunge spre 40.000 echipamente.
Costul unui cititor variază semnificativ: modelele simple costă aproximativ 100 lei, cele contactless sau cu PIN-pad pot ajunge până la 1.500 lei sau mai mult.
Conform declaraţiilor oficiale ale MAI, responsabilitatea dotării instituţiilor cu cititoare aparţine fiecărei instituţii publice sau private care utilisează documentele CEI. MAI afirmă că nu are competenţa de a dota toate instituţiile centralizat.
Astfel, primării, direcţii, bănci etc. trebuie să includă în bugetele proprii achiziţia acestor dispozitive, ceea ce generează variaţii mari între zone, între instituţii: unele s-au dotat, altele nici măcar nu au demarat procesul.
Această decalare între emiterea documentelor şi capacitatea instituţională de a le procesa trebuie remediată rapid, altfel digitalizarea va genera frustrare în loc de eficienţă.
Vasile Petrovan















