Start oficial pentru PROALL, un proiect transfrontalier România–Ucraina pentru intervenții la incendii - 17 minute în urmă
Este posibil astăzi Umanismul? (foileton 2) - 2 ore în urmă
Campania Națională de Colectă de Crăciun: Băimărenii sunt invitați să doneze alimente pentru cei aflați în nevoie - 2 ore în urmă
20 de ani de American Spaces la American Corner Baia Mare - 2 ore în urmă
Reamenajarea spațiului de studiu al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” Baia Mare - 2 ore în urmă
Spitalul Județean de Urgență „Dr. Constantin Opriș” Baia Mare organizează concurs pentru funcția de manager - 2 ore în urmă
Știința Explorări joacă două meciuri în trei zile cu CSM București pe teren propriu - 3 ore în urmă
Peste 50 de clădiri și terenuri degradate din Baia Mare intră pe lista cu impozitare specială - 3 ore în urmă
Noul showroom Toyota Baia Mare și-a deschis porțile - 3 ore în urmă
„Cupa Crăciunului” va aduce magia sărbătorilor pentru șahiștii băimăreni - 4 ore în urmă
Dr. Tiberiu Alexa: Artiști și Toposuri. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (XV)
ARTISTI ȘI TOPOSURI. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (XV)
- TOPOGRAFII CULTURALE DE GEN: FEMEIA–ARTIST

Ilustrația 1: pictorița Nicoletaa Sárossy – Ferenczy în atelier, Baia Mare, atelier din Colonia Pictorilor, (1923 ?), fotograf necunoscut, prelucare digitalizată, colecție priată, Baia Mare.
Dacă în primii ani ai colonizărilor ȘCOLII HOLLÓSY prezențele feminine au reprezentat excepții, începând din 1900 numărul cursantelor femei a crescut constant printre coloniștii temporari. Apoi, în anii de funcționare a Școlii Libere de Pictură (1902-1927) și a instituțiilor educaționale succesoare (1927-2021), în mediul creativ din CENTRUL ARTISTIC BAIA MARE participarea resursei umane feminine a înregistrat o creștere rapidă și „explozivă”, ajungând să depășească ponderea de 50% în anii perioadei interbelice !
Categoria coloniștii permanenți – ce grupează creatorii deplin formați profesional și deja productivi pentru piața de artă – a continuat să rămână, însă, predominant masculină. Până târziu, înspre sfârșitul secolului al XX-lea, artistele femei au constituit o „minoritate de gen” în structura comunității artistice băimărene. Mai mult, rareori ele s-au impus în topul ierarhiei valorilor și recunoașterii publice… Desigur, o asemenea „restricționare” s-a putut petrece (și, cel mai adesea !, se petrece și astăzi…) pentru că LEGITIMATORII AU FOST ȘI CONTINUĂ SĂ FIE DE GEN PREPONDERENT MASCULIN ! …iar pe de altă parte, pentru că – nu-i așa ?!? – trăim, mereu, într-o imuabilă «LUME A BĂRBAȚILOR» !!!
Cu toate acestea, istoria artistică băimăreană a „produs” și/sau a „găzduit” adevărate și notabile „amendamente la regulă”!
Excepțiile se numesc:
Ernestine LOHWAG, Marie LANOW-GALIMBERTOVA-PROVÁZKOVÁ, Valeria DÉNES, Gizela DÖMÖTÖR, Noémi FERENCZY, Mária MODOK, Maria LOTZ, Sarah EGLY, Marioara DROC, Antonia K. CSÍKOS, Florența PRETORIAN, Lucia DEMETRIAD BĂLĂCESCU, Elena VAVILYNA, Juci SZABADOS, Letiția MUNTEAN, Constanța PANCU, Ana VELICESCU, Mandia ULLEA, Lidia AGRICOLA, Valentina BOȘTINĂ, Zoe VIDA-PORUMB, Edith LUGOSSI, Iudit CRĂCIUN, Vera BARKOCZY, Cristina CUCU, Cornelia MANEA, Laura GHINEA, Kinga GYÖRI, Anamaria NAGY, Ioana VRAJA, Anamaria STANCIU, ș.a.
Dr. Tiberiu ALEXA
Citește și















