Elevii din Maramureș, pe podium la Olimpiada Națională de Fizică - 6 ore în urmă
Concert de pricesne în Vișeu de Jos - 7 ore în urmă
Mihaela Maria Firisar, o maramureșeancă talentată care visează să cânte pe marile scene ale lumii; „Pentru mine, muzica este totul” - 7 ore în urmă
Doi noi medici la Spitalul Municipal Sighetu Marmației - 9 ore în urmă
Editorialul de sâmbătă: „Artistul și puterea” sau cum Hollósy Simon n-a fost profet în țara lui - 10 ore în urmă
„Osima” – proză de Marian Ilea, partea a VI-a - 13 ore în urmă
„Lucaciștii au talent” – activitate inedită organizată în „săptămana verde” la colegiul băimărean - 14 ore în urmă
Cum se marchează în Maramureș Ziua Veteranilor de Război - 15 ore în urmă
11 stații de încărcare pentru mașini electrice vor fi realizate în Baia Sprie - 16 ore în urmă
Sfânta Liturghie a Darurilor înainte sfinţite la Parohia Ortodoxă „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din Sighetu Marmației - 16 ore în urmă
Aeroportul, de la ”când o zbura porcul”, la când o zbura avionul
Grea luptă a dus și duce administrația maramureșeană pentru a salva aeroportul din Tăuții Măgherăuș. Mai încet decât ne-am dori s-au obținut victorii de etapă. În timp, asta a însemnat întâi salvarea aeroportului care, dacă nu începea investițiile, își pierdea certificatul de operare. Apoi, reintroducerea aeroportului în masterplanul de transport, obținerea – în etape – a unor finanțării parțiale, reconstrucția și și prelungirea pistei, lucrările adiacente (devierea râului Băița pe o distanță de 1,3 km, execuția unui km din noul drum comunal spre Bozânta Mare și realizarea podului de 36 m, care traversează râul Băița).
Trebuie subliniat un moment de curaj al conducerii CJ Maramureș, când a aprobat girarea unui împrumut tampon pentru aeroport – până la sosirea banilor de la guvern -, deși instituția se afla la pragul critic de îndatorare. Noroc și cu înțelegerea de care a dat dovadă constructorul, așteptând cu răbdare să-i fie plătite lucrările deja efectuate. Desigur, când ești nevoit să pleci la Satu Mare sau la Cluj-Napoca pentru a lua avionul, prima tentație e să-i înjuri pe directorul aeroporului, Dorin Buda, și pe președintele CJ, Gabriel Zetea. Adică, pe doi din oamenii care s-au zbătut să salveze aeroportul. Dar nu e vina lor că totul a decurs mai încet decât și-au dorit ei și, mai ales, cetățenii.
La modul obiectiv, trebuie să recunoaștem că lucrurile s-au pus în mișcare după numirea lui Dorin Buda la conducerea aeroportului, deși optimismul lui în privința reluării zborurilor a fost contrazis de barierele birocratice. La obținerea celor 40 de milioane de lei, veniți pentru aeroport în acest an, a contat și lobby-ul făcut pe linie politică la București de către Zetea. Sunt convins că lobby au făcut și parlamentarii noștri, sătui să zboare de pe aeroporturile din vecini. Aeroportul mai are de plătit 51 milioane de lei pentru lucrările suplimentare efectuate și de achiziționat echipamentele necesare zborurilor low-cost. „Așteptăm apariția Ghidului solicitantului pe programul POIM 2014-2020, ca să redepunem o cerere de finanțare, dar pe bani europeni. Dacă cererea e aprobată de Comisia Europeană, atunci statul român va primi înapoi banii cheltuiți până acum” – a precizat Dorin Buda.
Înțeleptul chinez Lao Tse spunea: ”Și călătoria de o milă începe tot cu un pas”. Un proverb asemănător avem și noi: ”un lucru început e pe jumătate făcut”. Și tot înțelepciunea noastră populară zice despre ceva irealizabil că se va întâmpla „atunci când va zbura porcul”. Și chiar s-a folosit această expresie cu referire la termenul la care aeroportul va fi din nou operațional.
După cum decurg lucrurile, sintagma despre acest termen a luat forma ”atunci când o zbura avionul”. Asta pentru că totul depinde de obținerea restului de finanțare și de aprobarea noilor proceduri instrumentale de aterizare/decolare. E încă incert când vom putea zbura de la Tăuții Măgherăuș, dar cert e că vom avea aeroport operațional, salvat pe ultima sută de metri.
Ananei GAGNIUC