Amintirile care se întorc doar seara - 50 minute în urmă
„Muzica este stilul meu de viață” – Adina Dunca, un munte de talent confirmat de premii excepționale - 2 ore în urmă
7 decembrie – ziua în care România a pierdut moștenirea lui Brâncuși - 3 ore în urmă
Concertul solemn de colinde „Domnul pe Pământ”, de la Catedrala Episcopală din Baia Mare, ajunge la cea de-a XXI-a ediție - 3 ore în urmă
Rezultate foarte bune pentru CSM Baia Mare la Cupa României Fitness Challenge – cadeți - 4 ore în urmă
Inițiativă rară a Penitenciarului Baia Mare – deținuți la masă cu familiile lor, în afara unității - 4 ore în urmă
Un eveniment de rezonanță internațională la Academia Română, Filiala Cluj-Napoca - 5 ore în urmă
Viktor Orbán se pregătește pentru „lumea de după război” - 7 ore în urmă
Autoturism furat din Ucraina, descoperit la Punctul de Trecere Siret - 7 ore în urmă
Târgul de Crăciun din Baia Mare, sub supravegherea polițiștilor - 8 ore în urmă
UE schimbă regulile pentru șoferi
Uniunea Europeană pregătește o reformă amplă a regulilor de circulație, care va modifica modul în care se obține și se gestionează permisul de conducere în toate statele membre. Noile norme, adoptate de Parlamentul European, stabilesc introducerea permisului auto de la vârsta de 17 ani, introducerea unor teste suplimentare la examen, implementarea permisului digital și sancțiuni mai dure pentru șoferii indisciplinați.
Potrivit reglementărilor, tinerii de 17 ani vor putea obține permisul de conducere pentru categoria B, însă vor avea dreptul să conducă doar însoțiți de un șofer cu experiență, până la împlinirea vârstei de 18 ani. În plus, toți conducătorii auto fără experiență vor parcurge o perioadă de probă de cel puțin doi ani, în care vor fi supuși unor reguli mai stricte. Conducerea sub influența alcoolului, nepurtarea centurii sau neutilizarea sistemelor de siguranță pentru copii vor atrage sancțiuni mult mai severe.
Reforma vizează și domeniul transporturilor profesionale. Tinerii de 18 ani vor putea obține permisul pentru camioane (categoria C), iar cei de 21 de ani pentru autobuze (categoria D), cu condiția deținerii unui certificat de competență profesională. Măsura urmărește reducerea deficitului de șoferi profesioniști în spațiul european.
O altă schimbare importantă privește recunoașterea transfrontalieră a sancțiunilor. Dacă unui șofer îi este retras permisul într-un stat membru pentru o abatere gravă – cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor –, sancțiunea va fi aplicată automat și în celelalte state din UE. Informațiile vor fi transmise prin rețeaua europeană RESPER, pentru o cooperare rapidă între autorități.
Examenul auto va fi actualizat pentru a include teme moderne de siguranță rutieră: utilizarea telefonului la volan, unghiurile moarte, deschiderea sigură a portierelor și protejarea pietonilor și bicicliștilor. Totodată, accentul va fi pus pe conștientizarea riscurilor privind comportamentul neadecvat în trafic, în special în rândul tinerilor șoferi.
Permisul de conducere va fi disponibil și în format digital, valabil pe întreg teritoriul Uniunii. Varianta electronică va putea fi stocată pe telefonul mobil, însă șoferii vor putea opta și pentru versiunea clasică, în format fizic.
Vasile Petrovan















