Locuri de muncă în Maramureș - 60 minute în urmă
Feeria de Crăciun la LPS Baia Mare – gimnastică ritmică și emoții de sărbători - 2 ore în urmă
Concert de colinde la Muzeul Județean de Mineralogie din Baia Mare - 2 ore în urmă
Colinde maramureșene la Gala Fanatik: Grupul Vocal Maramureș, coordonat de prof. Monica Șandor, în premieră în Capitală - 2 ore în urmă
Cadou de aniversare: Adrian Gașpar a obținut trofeul Festivalului „Dorințelor din Globul Fermecat” - 2 ore în urmă
Școlile din Țara Lăpușului, reunite în cadrul Festivalului „Colind la Nașterea Domnului”, ediția a XIX-a - 3 ore în urmă
Asociația pentru Ambulanță Maramureș organizează o seară de magie la Casa de Cultură a Sindicatelor din Baia Mare - 3 ore în urmă
„Arta ca formă de justiție – Perpetuarea memoriei prin artă”, la Memorialul din Sighet - 3 ore în urmă
O seară cu suflet – Cristian Buică aduce colindele și folk-ul la Baia Mare - 4 ore în urmă
Parohia Săcălășeni va găzdui a IV-a ediție a Concertului tradițional de colinde „Din Altarul Cerului” - 5 ore în urmă
Baia Mare. Orașul pictorilor. Și al minerilor (II)
Din ciclul ”Povești captivante, pline de farmec și 100% adevărate, de aici, din inima viitorului geoparc”, adunate de reprezentanții proiectului Geoparcul UNESCO Gutâi-Maramureș, v-am prezentat, recent, o istorisire a colecționarului de artă Várvédő Zsolt. Continuăm, astăzi, cu o nouă porție de poveste a lui Várvédő Zsolt.
”Azi nu vom vorbi despre căsuțe colorate și grădini înflorite pictate în Baia Mare, ci despre un alt aspect legat de trecutul mineresc al orașului: munca grea.
La sfârșitul anilor ‘20, în pictura băimăreană își face apariția avangarda. Vorbim despre o perioadă extrem de dificilă, profund marcată de criza economică mondială, care se răsfrânge vizibil asupra calității vieții băimărenilor. Se închid multe mine, e o sărăcie lucie. 1920 e și anul Trianonului. Se schimbă traiul, se schimbă mentalitățile, se schimbă emoțiile.
Sărăcia este cea care naște drame, dar naște și noi curente artistice. Și uite că în felul acesta ia naștere avangardismul în Baia Mare, inițiat de pictorul evreu Klein József. Grupul avangardist schimbă complet concepția de artă băimăreană, noua generație de artiști propunând ca arta să nu mai reflecte doar partea frumoasă, senină, idealizată a vieții, ci și scene relevante pentru greutățile și necazurile de zi cu zi. Momentele de muncă asiduă devin, astfel, teme pictate.
Lucrarea ”Mineri”, a lui Pittner Oliver (1911-1971), descrie un astfel de moment. Un personaj împinge un vagonet dinspre mină, un altul, tot miner, are un târnăcop supradimensionat pe spate, iar o femeie, aplecată sub greutatea unui coș, aduce de mâncare. Picioarele personajelor sunt și ele mari, sugerând povara vieții de zi cu zi.
Pittner, care provenea la rându-i dintr-o familie de mineri, ajunge la Baia Mare în 1928-1929 și se înscrie la Școala de Pictură în grupul avangardiștilor, avându-l profesor pe Klein și apoi pe Ziffer Sándor.
Ar merita spus și că acești ani tulburi au fost dificili nu doar pentru minerii din Baia Mare, ci și pentru artiștii care activau aici. Lucrările care reflectau realitățile dure ale vieții se vindeau foarte greu. Cine să vrea în casă o lucrare care să creeze o stare apăsătoare? Mai ales în Baia Mare, unde oamenii se obișnuiseră cu cerul albastru și alte realități senine.”
Mini-interviu de Rada Pavel
Imagine: Pittner Oliver – ”Mineri”, o lucrare din colecția lui Várvédő Zsolt
Citește și















