Raluca Maria Chira, o voce tânără care cucerește scena prin talent și pasiune - 6 minute în urmă
Prim-ministrul bulgar, Rosen Jeliazkov, a demisionat după revolta publică împotriva taxelor și corupției - 1 oră în urmă
Povestea lui Lucian Mihalache și a sanctuarului Megafauna - 2 ore în urmă
O altfel de ședință cu părinții, la Suciu de Sus - 2 ore în urmă
Pavel Bartoș a încântat cu prezența publicul băimărean, în cadrul premierei filmului „Crăciun cu Ramon” - 3 ore în urmă
Sute de noi dosare aprobate de AFM în cadrul Programului Rabla pentru persoane fizice - 3 ore în urmă
Atenție, șoferi! Ceață densă în zona depresionară a Maramureșului - 3 ore în urmă
Vizita cadrelor militare la Centrul Eparhial - 3 ore în urmă
Caravana Atelierelor la Școala „Nichita Stănescu” din Baia Mare – micuții au realizat decorațiuni specifice acestei perioade - 3 ore în urmă
„Chimia din farfurie”: Conferință națională cu prof. univ. dr. Dan Cristian Vodnar în fața a peste 250 de elevi - 4 ore în urmă
CFR la ceas aniversar
Pe 23 aprilie 1880, România urca pe șinele propriei suveranități feroviare. Prin Decretul nr. 1248, semnat de Principele Carol I și de ministrul lucrărilor publice, I. C. Brătianu, Guvernul României punea bazele Direcțiunii Princiare a Căilor Ferate, marcând astfel începutul administrării de stat a rețelei feroviare naționale.
Până atunci, liniile de cale ferată fuseseră în mâinile unor concesionari străini, precum celebrul consorțiu Strousberg. Preluarea acestora a însemnat un pas decisiv către independența economică și controlul infrastructurii vitale a țării.
Sediul noii instituții a fost stabilit în Gara Târgoviște din Capitală, cunoscută astăzi drept Gara de Nord, nodul principal al rețelei feroviare românești.
Primul director al Direcțiunii a fost generalul inginer Ștefan Fălcoianu, o personalitate polivalentă a epocii, matematician, istoric, militar și membru titular al Academiei Române. Sub conducerea sa, până în 1883, instituția a pus bazele organizării moderne a transportului feroviar. În acel an, Direcțiunea avea să fie reorganizată și redenumită Direcția Generală a Căilor Ferate Române, consacrând oficial denumirea CFR.
Înființarea acestei structuri nu a fost doar o decizie administrativă, ci un veritabil salt înainte în modernizarea statului. A dus la apariția unor birouri tehnice specializate – tracțiune, întreținere, ateliere – care au pregătit drumul dezvoltării ulterioare a rețelei.
Astăzi, în fiecare an în jurul datei de 23 aprilie, de regulă în a patra duminică din lună, este sărbătorită Ziua Feroviarului. Este o zi a recunoștinței pentru toți cei care au construit, întreținut și ghidat locomotivele prin istoria unei țări în mișcare.Pentru anul 2025, Ziua Feroviarului va fi sărbătorită duminică, 27 aprilie.
De asemenea, data de 23 aprilie are legătură și cu Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, ocrotitor al lucrătorilor feroviari.
Vasile Petrovan
















