Share
Nu vă mai lăsați păcăliți! Acceptarea telefonică a unei oferte nu echivalează cu semnarea unui contract

Nu vă mai lăsați păcăliți! Acceptarea telefonică a unei oferte nu echivalează cu semnarea unui contract

Indiferent că este vorba despre cervicii de telefonie, internet sau televiziune, faptul că ați fost sunat pentru o ofertă și ați acceptat-o telefonic nu este echivalentul semnării unui contract.

Este adevărat că, potrivit legii, un contract la distanță se poate încheia fără prezența fizică a celor două părți, prin utilizarea unuia sau mai multor mijloace de comunicație la distanță. Astfel, se pot utiliza pentru încheierea unui contract la distanță telefonul, e-mailul, diverse aplicații online și altele. Însă doar acceptarea telefonică a unei oferte nu înseamnă și încheierea unui contract la distanță, pentru asta fiind nevoie și de un consimțământ scris al utilizatorului acestor servicii.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a publicat recent un scurt ghid privind condițiile în care se pot încheia contractele la distanță pentru serviciile de comunicații electronice, respectiv pentru cele de telefonie, internet sau televiziune.

Potrivit ANCOM, contractele la distanță se încheie „fără prezența fizică simultană a părților, fiind utilizate în mod exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicație la distanță (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), înainte și inclusiv la momentul încheierii contractului”. Cele mai întâlnite moduri în care se încheie contractele la distanță sunt telefonic sau online (printr-o aplicație ori pe site-ul furnizorului de servicii).

Contractul la distanță încheiat prin telefon

În acest caz, în respectiva convorbire telefonică, furnizorul trebuie să ofere o serie de informații, printre care și identitatea lui, caracteristicile serviciilor oferite sau ale pachetului de servicii ori de servicii și echipamente terminale, prețul total al serviciilor și al echipamentelor asociate, durata și condițiile de încetare a contractului. Totodată, în cadrul convorbirii trebuie prezentat și dreptul de retragere din contract.

Ulterior încheierii acestei convorbiri telefonice, consumatorul trebuie să primească toate informațiile legate de ofertă pe un suport durabil, adică pe hârtie ori prin e-mail, sau, dacă această variantă nu se poate aplica, prin intermediul unui document ce poate fi deschis, vizualizat și descărcat ușor.

În cazul în care este de acord cu oferta, consumatorul trebuie să-și dea consimțământul prin semnarea și trimiterea acesteia către furnizorul de servicii (dacă a venit tipărită) sau printr-o confirmare scrisă trimisă către furnizor prin e-mail (sau alt suport durabil).

După cum subliniază ANCOM, „doar acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate inițial de furnizor nu presupune încheierea unui contract la distanță. Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimțământul scris, pe suport durabil, către furnizor. De asemenea, contractul produce efecte doar dacă utilizatorul și-a exprimat acordul, pe un suport durabil, după primirea fișei de sinteză”.

Dreptul de retragere dintr-un contract încheiat la distanță

Consumatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanță, fără să fie nevoiți să-și motiveze retragerea. Pentru asta au la dispziție14 zile de la data încheierii contractului. În cazul achiziției de echipamente electronice (telefon, tabletă, computer etc.), termenul amintit se calculează de la data primirii lui.

Furnizorii trebuie să-și informeze clienții în legătură cu dreptul de retragere atât la prezentarea ofertei, cât și la încheierea contractului și să le pună acestora la dispoziție un formular de retragere.

 

 


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.



Lasă un comentariu