„Cupa Crăciunului” va aduce magia sărbătorilor pentru șahiștii băimăreni - 11 minute în urmă
Autobuzul lui Moș Crăciun se pregătește să pornească la drum în Baia Mare - 32 minute în urmă
„Feeria de Crăciun: O poveste prin dans și gimnastică ritmică”, la LPS Baia Mare - 45 minute în urmă
Rugăciune și colind la Catedrala „Sfântul Ierarh Iosif Mărturisitorul” din Sighetu Marmației - 48 minute în urmă
Trei zile de sărbătoare: Târgul de Crăciun ,,Poveste de iarnă” de la Târgu Lăpuș debutează astăzi - 1 oră în urmă
„Piața muncii 2025. Strategii, tendințe, perspective”: eveniment dedicat studenților la ZborHub Baia Mare - 1 oră în urmă
5 decembrie – Sorin Grindeanu, președintele PSD - 1 oră în urmă
Prognoza meteo Maramureș – 5 decembrie 2025 - 2 ore în urmă
Moșul a primit o mână de ajutor de la polițiștii maramureșeni - 13 ore în urmă
Vine Laura Codruţa Kövesi acasă? Europa îi alege succesorul - 14 ore în urmă
Credințele din bătrâni, despre mijlocul postului sau „mijlocul păresii”
Suntem la mijlocul postului Paștelui, cel mai dur din an. Este, de altfel, și cel mai lung post, de șapte săptămâni. Astfel, credincioșii nu mănâncă în tot acest timp alimente „de dulce”, adică alimente de proveniență animală precum carnea, lactatele și derivatele lor sau ouă.
Dacă acum înlocuim laptele sau brânza sau carnea cu produse vegetale, cu ani în urmă, acest lucru nu era posibil. Nu doar că aveau rețete nult mai simple și naturale, dar oamenii la sat aveau și un set de credințe despre această perioadă. Iar la mijlocul postului, numit „mijlocul păresii”, erau credințe vechi pe care le urmau cu strictețe.
„La miezu păresii, care pică într-o zi de miercuri, nu lucrau nimic oamenii, că zâce că nu le merge bine, că-i jumătatea postului și nu ești nici încoace, nici încolo. Babele o țâneu, bărbații nu. Ziua aceie o țânem ș-amu. Nu-i slobod să țăsăm, să toarcem, nu coasem”, scrie în Calendarul Popular semnat de etnologii Pamfil și Maria Bilțiu, redat de Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale.
Alte credințe din același volum arătau că:
„La miezu păresii, n-au voie femeile să țasă și să coasă. Zâua să numea tâcu. Dacă țăsa cineva, zâceau: „Tâc înainte, tâc înapoi/ Dă cu curu de război” (Asuaju de Jos)
„Ajunam în ziua de Păresi și ne rugam la Dumnezău” (Botiza)
„Număram ouăle și în loc de unu, zâcem că-i o sută, ca să să înmulțască ouăle în tăt anu”
„Să duceau păresile la beserică: on colac ș-o lumină. Făcem rugă și pomeni pântru morți. Colacu era a cantorilor și a popii.” (Săpânța)
Foto: Centrul Culturii Tradiționale













