Share
Turismul din Maramureș și investițiile în infrastructură

Turismul din Maramureș și investițiile în infrastructură

Se fac pași importanți pentru realizarea unor șosele moderne pentru dezvoltarea județului.

Ce au în comun pârtiile din Cavnic, Mănăstirea Bârsana, Cimitirul Vesel din Săpânța, Mocănița din Vișeu sau Cascada Cailor, Defileul Lăpușului și Turnul Ștefan din Baia Mare?

Probabil că deja ați ghicit: un imens potențial turistic. Însă, pentru a valorifica acest potențial, este nevoie de investiții în infrastructura de transporturi. La prima vedere, avem parte, după mulți ani de “noapte a administrației județene”, de o viziune centralizată a acestui cui al lui Pepelea. În fața maramureșenilor au fost anunțate investiții importante pe acest segment.

# Baia Mare – Satu Mare

Acest sector de Drum Expres Baia Mare-Satu Mare, cu o lungime totală de 55,56 km, va fi un drum de mare viteză, cu două benzi pe sens și viteză maximă de 130 km/h. Practic, reprezintă o parte a drumului expres Someș, care asigură conectivitatea rutieră în partea de Nord-Vest a țării, între Autostrada A3 (zona Turda) – Cluj-Napoca (zona Apahida), Dej (Beclean-Bistrița) – Baia Mare (Livada-Halmeu) – Satu Mare – Oar.

Pentru studiul de fezabilitate, cele două județe au decis că vor aloca suma necesară, respective 3,2 milioane de euro, care va fi recuperată din asistență tehnică, direct de la Ministerul Fondurilor Europene. Proiectul se regăsește în Planul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă fiindu-i alocate 340 de milioane de euro.

# Baia Mare – Jibou

Drumul Expres Baia Mare – Jibou are o valoare de 423,90 milioane de euro. Acest drum expres este parte dintr-un amplu proiect de investiție în infrastructura rutieră pe care guvernul l-a demarat în acest an extrem de dificil și pe care promite că îl va dezvolta în perioada următoare.

În primă fază, cea de elaborare a documentaţiei tehnico-economice, echipele Consiliului Judeţean Maramureş, Consiliului Judeţean Sălaj vor lucra împreună cu CNAIR şi proiectantul. Ulterior, la fazele de proiect tehnic și construcţia propriu zisă a proiectului, proiectul va fi realizat doar de cele două consilii județene.

# Varianta ocolitoare a municipiului Baia Mare

Consilierii județeni maramureșeni au aprobat realizarea unui drum de 31,8 km, pe traseul Bușag – Baia Sprie, prevăzut cu pasaje și noduri rutiere, care va asigura conectivitatea cu toate drumurile naționale și județene din zona adiacentă municipiului Baia Mare.

Centura ar urma să fie finanțată din fonduri europene, în cadrul unui proiect întocmit împreună cu administrația locală. Important de spus este faptul că această variantă ocolitoare va fi conexată cu un drum către Aeroportul Internațional Maramureș. Iar aici, de asemenea, există un proiect de extindere și modernizare a terminalului pentru pasageri, în valoare 309.411.547 lei, având o durată de realizare a lucrărilor de 24 de luni. Aeroportul va avea, după extindere, o suprafață de 15.000 mp, o capacitate mult mai mare de trafic aerian, precum și toate utilitățile unui aeroport de top. Așadar, investițiile în rețeaua de trasporturi se completează în mod firesc. În acest caz, cele în rețeaua de șosele cu cele care vizează transportul aerian.

# Varianta ocolitoare a municipiului Sighetu Marmației

În cea mai recentă ședință extraordinară a Consiliului Județean Maramureș, cea din 3 decembrie, aleșii au avut pe masă proiectul realizării unei variante ocolitoare a municipiului Sighetu Marmației. Dacă dezideratul va fi atins, se va putea realiza și un parc industrial.

Acest proiect vizează peste 15 km de centură rutieră care va face legătura între Drumul Național 18, Drumul Național 19, precum și cu viitorul pod peste Tisa. Studiul de fezabilitate pentru acest proiect va fi făcut, de asemenea, în parteneriat cu Primăria municipiului Sighetu Marmației, fiecare parte implicată alocând 177.500 euro, banii urmând să fie recuperați din fondurile europene aflate la dispoziția României.

# Autostrada Nordului Satu Mare – Baia Mare – Suceava

Traseul ar urma să fie următorul: Vama Oar – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava. Conform documentului legislativ, acest obiectiv se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene. Termenul de execuţie al obiectivului este de 4 ani de la data intrării în vigoare a acestei legi. Prevederile legii intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2021.

Odată implementat acest proiect, din Baia Mare vom ajunge mai rapid în Bucovina, respectiv către vestul mai civilizat al Europei, printr-un acces mai facil la autostrăzile care încep în Ungaria. Este clar că investițiile nu se pot realiza peste noapte. Spre exemplu, lotul I Baia Mare – Bistriţa a fost contestat, urmând ca acest contract să fie semnat anul viitor. Autoritățile au arătat că, după ce se va încheia perioada de răspuns, mai întâi la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, se va urmări dacă va merge și la Curtea de Apel cel care a făcut contestația. Cert este că, la începutul anului, intenția autorităților este de a semna contractul de documentație și pentru acest lot I. Asta va însemna un mare pas înainte pentru regiunea noastră.

# Conexiunea Sighetu Marmației – Ucraina

Guvernul, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a depus cererea de finanțare pentru construcția podului prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, valoarea totală a proiectului fiind de peste 31 de milioane de euro. Durata de finalizare este de 38 de luni. Podul de frontieră peste Tisa a fost proiectat cu lungime de 261,2 metri, are 4 benzi auto (două pe sens) și două trotuare (pentru pietoni).

Potrivit memorandumului, va exista și un sistem de control în punctul internațional de trecere a frontierei Sighetu Marmației (România) – Bila Tserkva (Biserica Albă – Ucraina) pentru traficul internațional de persoane și mărfuri. Acest pod, solicitat de mulți ani de către maramureșeni, va crea o cale de comunicație modernă cu implicații în dezvoltarea regională a zonei, a fluidizării traficului, creșterii siguranței utilizatorilor și, ceea ce este mai important, va scurta legăturile rutiere cu Federația Rusă, Țările Baltice, Polonia, Ungaria și Slovacia, conform CJ Maramureș.

# În loc de epilog

Punerea în aplicare a acestor proiecte și, în mod evident, existența unor căi moderne de acces, ar conduce la creșterea numărului de turiști în Maramureș. La pârtiile din Cavnic ar sosi, mult mai repede, vizitatori din Satu Mare, Cluj ori Sălaj. Cu atât mai mult cu cât, în ceea ce privește domeniul schiabil Cavnic, este previzionată o dezvoltare fulminantă.

La Mănăstirea Bârsana ar ajunge, mai repede, cei care doresc să ajungă la acest colț de rai. Turiștii din Polonia, Ucraina, Slovacia ar putea să aibă un acces facil la minunățiile din nordul, centrul sudul Maramureșului ori ar putea vira, cu încredere, către cele din vestul sau estul extrem.

Cert este faptul că investițiile în infrastructură sunt cele mai sigure pentru o dezvoltare coerentă și de durată.

Chiar dacă așteptarea e mare, perspective există! Să fie într-un ceas bun!

DirectMM.ro


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu