„Pomul Raiului”, la Filiala Traian a Bibliotecii Județene - 3 ore în urmă
Moștenirea lui Ilie Lazăr a fost cinstită la Giulești cu personalități marcante ale culturii și istoriei - 5 ore în urmă
Restricții de circulație în Baia Mare pentru desfășurarea paradei colindătorilor din cadrul evenimentului „Crăciun în Maramureș” - 5 ore în urmă
CSM Sighet vine cu trei puncte de la Bihorul Beiuș - 6 ore în urmă
16 decembrie 1989 – Începutul Revoluției Române - 7 ore în urmă
Workshop-ul „Comunicarea- de la transmitere la relație. O aplicare în leadership” a avut loc la Facultatea de Litere a Centrului Universitar Nord Baia Mare - 7 ore în urmă
CS Minaur și-a aflat adversara din sferturile Cupei României - 8 ore în urmă
Sunteți invitați la lansarea volumului „Troițele din județul Maramureș- Un tezaur de artă populară uitat” - 8 ore în urmă
Noi cete de colindători au poposit la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 8 ore în urmă
Cercetări într-un dosar de zoofilie în Maramureș - 9 ore în urmă
Ritualul din Țara Lăpușului care alungă iarna. Fărșangul, obicei păstrat cu sfințenie
În satul Dămăcuşeni din Ţara Lăpuşului se păstrează cu sfințenie un ritual ancestral prin care oamenii cred că alungă spiritele rele şi se purifică odată cu venirea primăverii. Obiceiul numit Fărșang are ca scop alungarea iernii, sau îngroparea ei.
Etnologul Corina Isabela Csiszar, de la Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Maramureş, spune că acest obicei, preluat de la saşi, este organizat în perioada dintre Bobotează şi Miercurea Cenuşii, prima zi a Postului Mare.
Pregătirile pentru acest eveniment sunt intense. Sătenii își fac măști și confecționează o păpușă în mărime naturală, din haine pe care le umple cu paie. Apoi păpușa ritualică, care simbolizează iarna, este aprinsă
„Momentul culminant al Fărşangului era acela de îngropare a iernii şi a viciilor, la Lăsata Secului. În centrul solemnităţii stă păpuşa ritualică de dimensiuni umane, confecţionată din paie de grâu, ca imagine universală a agriculturii şi a fertilităţii“, spune Corina Isabella Csiszár.
„Grâul este un aliment sacru în spaţiul european, simbol al naşterii, morţii şi reînvierii, cinstit în ceremoniile magice din cele mai vechi timpuri“, mai arată ea.
În timpul evenimentului, sătenii poartă măşti care de care mai interesante, aşa cum se întâmpla în cadrul ceremoniilor antice. „Dansurile cu măşti sunt legate de riturile agrare, nupţiale, iniţiatice şi funerare, iar masca posedă o putere magică împotriva maleficului. Această sărbătoare a măştilor dezvăluie o altă realitate, în care firescul lucrurilor lasă loc exagerărilor şi grotescului. Masca devine obiect ritual, purtătorul măştii identificându-se cu personajul pe care îl reprezintă“, mai explică etnologul.
În ritualul pe care-l îndeplinesc sătenii, păpuşa acoperită cu un giulgiu este aşezată pe masă pe un suport din lemn şi i se organizează o slujbă de înmormântare simbolică, după tiparul înmormântărilor din sat.
















