S-a sărbătorit hramul Mănăstirii Baia Borșa - 3 ore în urmă
Amintirile care se întorc doar seara - 5 ore în urmă
„Muzica este stilul meu de viață” – Adina Dunca, un munte de talent confirmat de premii excepționale - 6 ore în urmă
7 decembrie – ziua în care România a pierdut moștenirea lui Brâncuși - 7 ore în urmă
Concertul solemn de colinde „Domnul pe Pământ”, de la Catedrala Episcopală din Baia Mare, ajunge la cea de-a XXI-a ediție - 7 ore în urmă
Rezultate foarte bune pentru CSM Baia Mare la Cupa României Fitness Challenge – cadeți - 8 ore în urmă
Inițiativă rară a Penitenciarului Baia Mare – deținuți la masă cu familiile lor, în afara unității - 8 ore în urmă
Un eveniment de rezonanță internațională la Academia Română, Filiala Cluj-Napoca - 9 ore în urmă
Viktor Orbán se pregătește pentru „lumea de după război” - 11 ore în urmă
Autoturism furat din Ucraina, descoperit la Punctul de Trecere Siret - 11 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Trăirea vieții noastre va da măsura Dreptei Judecăți!
Textul biblic din Sfânta Evanghelie după Matei 25, 31-46, care se va citi la Sfânta Liturghie din Duminica Înfricoșătoarei Judecăți, cu o săptămână înaintea Postului Mare, ne pune în față o bogată revărsare de cuvinte dumnezeiești, care, dacă ni le vom însuși, ne vor fi de mare folos la Dreapta Judecată.
De altfel, aceste cuvinte de învățătură din cadrul pericopei evanghelice vor fi ultimile pe care Mântuitorul Iisus Hristos le va mai rosti în public (în noaptea dintre marți spre miercuri dinaintea răstignirii), deoarece, peste două zile, avea să fie Paștile iar „Fiul Omului va fi dat să fie răstignit” (cf. Matei 26, 1-2).
Dar, ce este această Dreaptă Judecată? Și de ce e numită și trecută în calendarul creștin-ortodox ca fiind „înfricoșătoare”?
În primul rând, pentru faptul că, orice început va avea și un sfârșit, Dumnezeu fiind Însuși Alfa și Omega, adică Începutul și Sfârșitul tuturor în toate, care va despărți oile de capre, având astfel un caracter surprinzător. Ne aducem aminte așadar de faptul că „Dumnezeu va judeca lumea cu dreptate, va judeca neamurile fără strâmbătate” (cf. Romani 14, 10).
În al doilea rând, conform învățăturii noastre de credință ortodoxă, Judecata va fi completă, definitivă și înfricoșătoare, pentru că Dumnezeu nu este drept ci înfricoșător de drept. Dreptatea cea dumnezeiască va fi de departe întru totul părtinitoare, altfel decât cea omenească, care este gândită și săvârșită după puterea de a raționa lucrurile de fiecare dintre noi. Apoi, sfârșitul va da măsura tuturor lucrurilor iar „dreptatea Domnului rămâne în veac” (cf. Psalmul 114, 5).
Observăm faptul că Fiul Omului se identifică cu cei aflați în dificultate, și, ca să înțelegem cât mai bine, este vorba despre acele fapte ale milei trupești: să îmbrăcăm pe cei goi, să dăm de mâncare celor flămânzi, să adăpăm pe cei însetați, să cercetăm pe cei bolnavi în spitale și să cercetăm în temniță pe cei închiși. Toate aceste fapte sunt consemnate în învățătura noastră de credință ortodoxă (catehism).
Marele teolog contemporan Ioan Ică Jr. de la Sibiu afirmă faptul că „judecata nu va fi doar la sfârșitul istoriei, ci este în mijlocul istoriei, în fiecare secundă, în fiecare clipă și în fiecare epocă istorică și atunci când suntem indiferenți de mesajul Evangheliei lui Dumnezeu”.
Să ne rugăm Bunului Dumnezeu, Judecătorul celor vii și al celor adormiți, ca în momentul sfârșitului vieții noastre să ne găsească veghetori și buni lucrători, întâmpinându-ne cu cuvintele: bine slugă bună și credincioasă, peste puține ai fost pusă, peste multe te voi pune, intră întru bucuria Domnului tău! Amin.
Pr. Adrian Dobreanu















