19 decembrie 2013 – La Baia Mare fost inaugurat Atelierul Memorial Gheza Vida - 5 ore în urmă
Două intervenții ale salvamontiștilor maramureșeni în ultimele 24 de ore - 8 ore în urmă
Moș Crăciun, pompierii și dilema de la ISU - 9 ore în urmă
România achită o datorie veche de peste 30 de ani către Statele Unite - 9 ore în urmă
Daruri de la jandarmi pentru copiii unei case de tip familial din Baia Mare - 10 ore în urmă
Jandarmii în vizită la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Baia Mare - 11 ore în urmă
Revoluția Română, 18 decembrie 1989, Timișoara: Ziua tinerilor secerați de gloanțe pe treptele Catedralei - 12 ore în urmă
CS Minaur joacă în deplasare ultimul meci din acest an - 12 ore în urmă
Dansatorii maramureșeni Luca Mădăras Aluaș – Hannah Gomboș, pe prima treaptă a podiumului la Campionatul Național de Clase al României şi la Cupa Mystic - 12 ore în urmă
„Colindăm în Țara Codrului”: Spectacol de colinde la Asuaju de Sus - 13 ore în urmă
În Maramureș am avut cea mai înaltă cale ferată din țară
Puțini știu că în Maramureș am avut cea mai înaltă cale ferată din țară. Aici circula un tren cu ecartament îngust ce lega Borșa din Maramureș de localitatea Iacobeni din județul Suceava. În Pasul Prislop, calea ferată era la o altitudine de 1.416 metri, după cum menționează publicistul Teofil Ivanciuc într-o postare pe rețelele sociale.
„Trenul MAV 492, în anul 1917, pe vârful Prislop (ruta Borşa-Iacobeni, cea mai înaltă cale ferată din Carpaţi – 1416 m altitudine). În spate se văd acoperişurile comandamentului militar german. Linia a funcționat din plin doar între anii 1915-1919, fiind dezafectată în 1930”, a scris el pe pagina sa.
Calea ferată militară cu ecartament îngust trecea prin valea Bistriței Aurii, Cârlibaba și Pasul Prislop (1416 m). Lungimea totală a liniei curente era de 77,1 km.
Linie ferată militară strategică
Construcția ei a fost necesară după ce s-a întrrupt singura legătură feroviară ce exista până atunci între Bucovina și restulAustro-Ungariei, drept urmare a ocupării de către trupele ruse în anul 1914 a celei mai mari părți din Galiția.
Astfel, pe 15 februarie 1915 a început construcția căii ferate, care a fost finalizată pe 1 mai 1916. Acestă rută militară alternativă putea realiza o legătură strategică cu restul teritoriului aflat în spatele frontului. Peste 2.000 de soldați au fost dislocați în taberele situate la Borșa, Cârlibaba și Prislop, cu scopul de a apăra calea ferată și de a consolida linia frontului.
Calea ferată a funcționat până în lunile noiembrie-decembrie 1918, moment în care materialul rulant a fost retras în Ungaria și clădirile anexe au fost în majoritatea lor distruse. În timplul anilor 1930-1931 linia a fost demontată, materialul de cale ferată fiind folosit fie pentru construcția căii ferate de pe valea Vaserului, fie la reparația unor linii din zona Cernăuți, scrie wikipedia.
















