Share
Nemira, experiment AI: Cum i-ar putea afecta pe elevi noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a

Nemira, experiment AI: Cum i-ar putea afecta pe elevi noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a

Editura Nemira a realizat un experiment AI care anticipează cum i-ar putea afecta pe adolescenți noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a propusă de Ministerul Educației și Cercetării, se arată într-un comunicat al editurii.

„După o așteptare care a durat mai bine de 16 ani, săptămâna trecută, Ministerul Educației și Cercetării a venit în sfârșit cu o propunere de programă pentru elevii claselor a IX-a, care nu include autoare, literatură contemporană și nici texte de actualitate sau relevante pentru viețile tinerilor de astăzi și care se oprește la secolul al XIX-lea. Nemira și-a propus să afle care sunt posibilele efecte ale unei programe care rămâne în trecut, în loc să-i pregătească pe tineri pentru viitor și ce ar însemna pentru noua generație să privească lumea doar printr-o perspectivă masculină, dar, mai ales ce efecte ar putea avea o astfel de programă în ceea ce privește plăcerea adolescenților pentru citit”, precizează sursa citată.

Cu ajutorul inteligenței artificiale, s-a generat prima clasă AI cu cinci tipologii de elevi care studiază doar textele autorilor din lista noii programe. S-au creat cinci profiluri de elevi provenind din medii diferite, cu pasiuni, preocupări și trăsături psihologice distincte. Experimentul reunește astfel: olimpicul, sportivul, sociabilul, elevul retras care vine dintr-un mediu vulnerabil și elevul obișnuit. Fiecare are o perspectivă proprie asupra vieții și asupra viitorului. Unii sunt mai apropiați de lectură, alții mai puțin.

„După ce au parcurs complet lista de lecturi, elevii au răspuns unei serii de întrebări, iar interviurile au fost organizate tot cu ajutorul inteligenței artificiale, într-un mediu controlat. Experimentul a urmărit posibilul impact al programei propuse față de: plăcerea și relevanța lecturii, alfabetizarea funcțională și gândirea critică”, se menționează în comunicat.

Principalele rezultate ale experimentului:

  • Patru din cinci elevi și-ar putea pierde complet interesul pentru lectură, în special elevii din medii defavorizate.
  • Doi din trei elevi ar putea să nu se regăsească deloc în ceea ce citesc.
  • Jumătate dintre elevi ar înțelege cu dificultate texte actuale și non-literare, ceea ce ar crește riscul de analfabetism funcțional și posibilitatea de a fi manipulați mai ușor.
  • Trei din cinci elevi ar putea ajunge să creadă că în literatură nu e loc pentru femei.

„Editura Nemira consideră necesar ca Ministerul Educației și Cercetării să includă în programa pentru limba și literatura română autoare, literatură contemporană și texte moderne în care tinerii să se poată regăsi. O programă care îndepărtează tinerii de citit este o programă care pune în pericol gândirea critică, sentimentul de apartenență și perspectivele complexe asupra lumii în care trăiesc”, relevă sursa citată.

Sursa foto: pixabay.com


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.





Lasă un comentariu