Nemira, experiment AI: Cum i-ar putea afecta pe elevi noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a - 1 oră în urmă
România declanșează o schimbare majoră în Europa - 1 oră în urmă
S-a stins din viață generalul în rezervă Radu Theodoru, la vârsta de 101 ani - 2 ore în urmă
Alexi Lalas, fost adversar al „tricolorilor” la World Cup 1994, despre CM 2026: „Ar fi extraordinar să fiți și voi aici” - 2 ore în urmă
„Întâlnire pe nevăzute cu o carte”: o inițiativă deosebită la Târgul Caritabil de Crăciun din Baia Mare - 3 ore în urmă
Copiii din Maramureș au transformat mesajul nonviolenței în artă la Gala „Împreună prindem curaj” - 3 ore în urmă
Activități dedicate prevenirii comportamentelor delincvente în rândul copiilor și tinerilor, la Sighetu Marmației - 3 ore în urmă
Un volum din 1858, exponatul lunii la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie - 3 ore în urmă
„Misterul Măștii Populare Românești” a ajuns în Cehia - 4 ore în urmă
165 de ani de istorie redevin vii la Muzeul Județean - 4 ore în urmă
Nemira, experiment AI: Cum i-ar putea afecta pe elevi noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Editura Nemira a realizat un experiment AI care anticipează cum i-ar putea afecta pe adolescenți noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a propusă de Ministerul Educației și Cercetării, se arată într-un comunicat al editurii.
„După o așteptare care a durat mai bine de 16 ani, săptămâna trecută, Ministerul Educației și Cercetării a venit în sfârșit cu o propunere de programă pentru elevii claselor a IX-a, care nu include autoare, literatură contemporană și nici texte de actualitate sau relevante pentru viețile tinerilor de astăzi și care se oprește la secolul al XIX-lea. Nemira și-a propus să afle care sunt posibilele efecte ale unei programe care rămâne în trecut, în loc să-i pregătească pe tineri pentru viitor și ce ar însemna pentru noua generație să privească lumea doar printr-o perspectivă masculină, dar, mai ales ce efecte ar putea avea o astfel de programă în ceea ce privește plăcerea adolescenților pentru citit”, precizează sursa citată.
Cu ajutorul inteligenței artificiale, s-a generat prima clasă AI cu cinci tipologii de elevi care studiază doar textele autorilor din lista noii programe. S-au creat cinci profiluri de elevi provenind din medii diferite, cu pasiuni, preocupări și trăsături psihologice distincte. Experimentul reunește astfel: olimpicul, sportivul, sociabilul, elevul retras care vine dintr-un mediu vulnerabil și elevul obișnuit. Fiecare are o perspectivă proprie asupra vieții și asupra viitorului. Unii sunt mai apropiați de lectură, alții mai puțin.
„După ce au parcurs complet lista de lecturi, elevii au răspuns unei serii de întrebări, iar interviurile au fost organizate tot cu ajutorul inteligenței artificiale, într-un mediu controlat. Experimentul a urmărit posibilul impact al programei propuse față de: plăcerea și relevanța lecturii, alfabetizarea funcțională și gândirea critică”, se menționează în comunicat.
Principalele rezultate ale experimentului:
- Patru din cinci elevi și-ar putea pierde complet interesul pentru lectură, în special elevii din medii defavorizate.
- Doi din trei elevi ar putea să nu se regăsească deloc în ceea ce citesc.
- Jumătate dintre elevi ar înțelege cu dificultate texte actuale și non-literare, ceea ce ar crește riscul de analfabetism funcțional și posibilitatea de a fi manipulați mai ușor.
- Trei din cinci elevi ar putea ajunge să creadă că în literatură nu e loc pentru femei.
„Editura Nemira consideră necesar ca Ministerul Educației și Cercetării să includă în programa pentru limba și literatura română autoare, literatură contemporană și texte moderne în care tinerii să se poată regăsi. O programă care îndepărtează tinerii de citit este o programă care pune în pericol gândirea critică, sentimentul de apartenență și perspectivele complexe asupra lumii în care trăiesc”, relevă sursa citată.
Sursa foto: pixabay.com















