S-a sărbătorit hramul Mănăstirii Baia Borșa - 1 oră în urmă
Amintirile care se întorc doar seara - 3 ore în urmă
„Muzica este stilul meu de viață” – Adina Dunca, un munte de talent confirmat de premii excepționale - 3 ore în urmă
7 decembrie – ziua în care România a pierdut moștenirea lui Brâncuși - 5 ore în urmă
Concertul solemn de colinde „Domnul pe Pământ”, de la Catedrala Episcopală din Baia Mare, ajunge la cea de-a XXI-a ediție - 5 ore în urmă
Rezultate foarte bune pentru CSM Baia Mare la Cupa României Fitness Challenge – cadeți - 6 ore în urmă
Inițiativă rară a Penitenciarului Baia Mare – deținuți la masă cu familiile lor, în afara unității - 6 ore în urmă
Un eveniment de rezonanță internațională la Academia Română, Filiala Cluj-Napoca - 6 ore în urmă
Viktor Orbán se pregătește pentru „lumea de după război” - 8 ore în urmă
Autoturism furat din Ucraina, descoperit la Punctul de Trecere Siret - 9 ore în urmă
Ce mașini nu vor mai fi permise tinerilor șoferi și de ce
Accidentele rutiere provocate de tineri la volanul unor mașini puternice au devenit o realitate îngrijorătoare în România. În aceste zile, parlamentul dezbate o inițiativă legislativă care limitează accesul șoferilor începători la vehicule cu putere mare, în încercarea de a preveni tragedii cauzate de lipsa de experiență și de mașinile nepotrivite pentru vârsta și abilitățile lor.
Proiectul de lege prevede că persoanele care dețin permisul de conducere de mai puțin de doi ani nu vor putea conduce mașini cu un raport putere/greutate mai mare de 0,075 kW/kg.
De exemplu, printre modelele de mașini ( modele uzuale, inclusiv unele din gama Dacia) care vor fi interzise tinerilor șoferi se numără Volkswagen Golf 1.5 TSI 150 CP, Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 CP, Skoda Octavia 1.5 TSI 150 CP, Renault Captur 1.3 TCe 140 CP sau Dacia Duster 1.3 TCe 150 CP, toate depășind cu mult limita legală de 0,075 kW/kg pentru șoferii începători.
Statistica arată urgența unei astfel de reglementări: în 2023, șoferii cu vârste până la 22 de ani au provocat 781 de accidente grave, reprezentând peste 17% din totalul național. În 2024, proporția a rămas aproape identică.
Cu taote acestea, proiectul de lege stabilește două excepții:
- dacă în mașină se află un șofer cu permis de minimum zece ani pentru aceeași categorie;
- dacă vehiculul este folosit exclusiv în scop profesional, demonstrabil prin contract de muncă.
Cei care încalcă regulile riscă amenzi din clasa superioară aplicată persoanelor fizice, proporțional cu depășirea limitei impuse de raportul putere/greutate.
România urmează exemplul altor state UE. De exemplu, în Italia, șoferii cu experiență mai mică de trei ani nu au voie să conducă mașini cu raport mai mare de 75 kW/tonă
Aplicarea legii ar urma să înceapă la șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial, Guvernul având 60 de zile pentru modificarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.
Vasile Petrovan















