În Centrul Vechi din Baia Mare: O seară de colind autentic și tradiție, alături de Grupul Iza - 10 ore în urmă
Lecții de la polițiști pentru elevii de la Școala „Lucian Blaga” - 11 ore în urmă
In memoriam Antoniu Tiberiu Florian, sigheteanul omorât în Revoluția din decembrie 1989 - 11 ore în urmă
CSS Baia Sprie: rezultate impresionante la December Run 2025 - 12 ore în urmă
Elevii de la Liceul Internațional din Baia Mare, în vizită la Muzeul Tarnița din Băița - 12 ore în urmă
Parfumuri contrafăcute scoase la vânzare în parcare - 13 ore în urmă
Despre visul unei Filarmonici la Baia Mare - 13 ore în urmă
Daruri de la polițiștii de frontieră pentru familii cu probleme - 14 ore în urmă
Revoluția Română: 17 decembrie 1989, Timișoara. Ziua în care Ceaușescu a dat ordin să se tragă - 15 ore în urmă
Lăpușencele au adus „Mirosul Crăciunului” pe scena Teatrului Național din București - 15 ore în urmă
Lect. dr. Adrian Costache a susținut în Baia Mare conferința „Didactică și Hermeneutică. Despre fundamentele filosofice ale artei predării”
Marți, 27 mai, lect. dr. Adrian Costache, de la Departamentul de Didactica Științelor Socio-Umane, UBB Cluj, a susținut în cadrul Conferințelor Filosofice de la Baia Mare prelegerea publică „Didactică și Hermeneutică. Despre fundamentele filosofice ale artei predării”.
În deschidere, prof. emerit. dr. Petru Dunca a vorbit despre rolul iluminist al educației în societate și despre rolul jucat de marii pedagogi ai istoriei în dezvoltarea conștiinței conștiinței civice. Conferința lect. dr. Adrian Costache a fost un remarcabil excurs istorico-filosofic care a pus în lumină interdependența dintre didactică și hermeneutică, adică dintre arta predării și arta interpretării: „Dacă aruncăm o privire asupra istoriei didacticii și hermeneuticii vedem că nucleele tematice și problematice în jurul cărora se constituie cele două discipline au gravitat din totdeauna unul în jurul celuilalt … Didactica se naște din același impus intelectual care dă naștere hermeneuticii, iar arta predării are un fundament filosofic, același fundament pe care este așezată și arta interpretării ” – a afirmat lect. dr. Adrian Costache.
În partea finală a conferinței, filosoful Adrian Costache a propus teza inedită conform căreia renașterea didacticii în modernitate ține de „descoperirea diferenței ontologice dintre adult și copil”, realitate care face ca „reflecția didactică să înceapă cu o dilemă etică: dacă modul specific de a fi al copilului este legat de prezent, iar pentru el viitorul nu există, ce-mi îngăduie mie să-i cer să facă altceva decâtceea ce vrea el să facă. … De ce le cerem copiilor să renunțe la sine pentru un viitor care nu există decât pentru noi?”
Evenimentul a avut loc în sala de conferințe a Bibliotecii Centrului Universitar Nord, sub egida „Conferințelor Filosofice de la Baia Mare”, organizate de Școala Doctorală de Filosofie IOSUD-UTCN și de Specializarea Filosofie Baia Mare CUNBM. Moderator a fost prof. emerit dr. Petru Dunca, profesor de filosofie la Centrul Universitar Nord din Baia Mare și membru fondator în cadrul Școlii Doctorale de Filosofie (IOSUD-UTCN). Conferința s-a bucurat de o foarte largă audiență formată din cadre didactice, elevi, studenți, masteranzi și doctoranzi pasionați de filosofie și pedagogie.
Filosoful Adrian Costache este lector universitar în cadrul departamentului de Didactica Științelor Socio-Umane, Facultatea de Psihologie și Științele Educație, UBB Cluj. Adrian Costache a studiat și a beneficiat de stagii de cercetare și predare la universitățile Amiens, L’École Normale Supérieure Paris, Barcelona, Institutul de Filosofie al Academiei Române Filiala Iași, University of Memphis (SUA) și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, unde a obținut și titlul de doctor în filosofie. Specialist în hermenutică și filosofia educației, Adrian Costache a publicat mai multe articole și studii în domeniu și este autorul cărților „Gadamer and the Question of Understanding: Between Heidegger and Derrida”, publicată la prestigioasa editură americană Lexington Books (2016) și „Înțelegere, tradiție, neînțelegere. O interpretare critică la Adevăr și metodă”, publicată la editura Institutul European (2012), informează organizatorii.

















